Thursday, September 29, 2011

HF/KESAN WARISAN KECICIRAN AKADEMIK ILMU

PELAJAR LAMBAT AKTIF SENTIASA MEWARISI NYAH AKTIF
1.Pelajar yang lambat sedar akan tercicir lebih cepat kerana tidak peka dari dalam dan luar kepada bahan ilmu yang sentiasa dikembangkan halatujunya.
2.Semua pelajar yang mempunyai ciri-ciri ini semakin lama semakin ramai.
3.Satu kelas akhir setiap tingkatan adalah pengenalan bagi situasi risiko tinggi.
4.Jika kita tidak kesan lebih awal, ianya akan bertambah tenat.
5.Tambahan perisian aktiviti untuk mereka dalam bidang akademik separa kemahiran lebih difikirkan wajar.
6.Jika mereka dihantar terus ke Sekolah Kemahiran Tidak Aras Akademik Penuh disokong.
7.Masalah disiplin akan bertambah tenat bila mereka terus berada di sekolah biasa.
8.Masalah pembelajaran merekabegitu ketara di mana minat dan usaha tidak menyerlah.
9.Adalah sukar kita kesan genetik mereka jika sejak Sekolah Kebangsaan(SK) tidak dibuat.
10.Siasatan dan laporan khas untuk mereka wajar ada di sekolah untuk penilaian kelebihan peluang dan kelemahan yang akhirnya keciciran terjadi.
11.Genetik asas ibubapa mereka dikenalpasti untuk kajian dan tindakan awal secara berterusan.
12.Pemulihan Khas atau pemulihan biasa tidak boleh menyelesainya,ia dikesan dengan diagnostik
sama ada ia layak ke sekolah akademik atau tidak perlu dikesan selia.
13.Teori biasa yang boleh diramal ialah asas tadika,asas sekolah rendah dan kesediaannya di sekolah menengah amat genting.
14.Keturunan mereka adalah daripada kahwin antara kumpulan yang sama dan pendidikan keluarga genetik difikirkan perlu disertakan dalam sistem pelajaran mereka termasuk amaran kesan penguatkuasaan disiplin tertutup kawal diberikan.
15.Bila kita kesan secara perkembangan perawakannya,mereka seolah-olah macam anjing dengan kucing atau kerbau dengan lembu untuk semua etnik pewarisnya.
16.Keaktifan terkawal atau terpimpin masih boleh disediakan atas kekuatan berkembangnya potensi kemahiran psikomotor,kognitif dan pembinaan ilmu teknologi dalam minda, bahan dan keperluan aras kemahiran asas berlapis-lapis disedar sergah setiap masa.
17.Kesan anak-anak pelarian dan Etnik Temiar pelarian tepi pantai juga diandaikan amat sukar ingin belajar dan berusaha dengan keasedaran dari dalam dirinya tidak terbuka malah kaku dan tegar tabiat buruknya.
18.Kesan warisan ini menjadikan masalah di sekolah amat menyedihkan.

No comments:

Post a Comment