PERSEDIAAN AWAL SEBELUM BANJIR TERUTAMA PUSAT PEPERIKSAAN UJIAN PENILAIAN SEKOLAH RENDAH(UPSR)
**********************************************1.Pada 13 hingga 15 haribulan September 2011(Selasa hingga Khamis) wajar dijadikan sempadan dan rujukan.
2.Banjir kilat sudah beri amaran awal jadi kita perlu bersedia secepat yang mungkin.
3.Semua kawasan yang terlibat wajar menyediakan laporan awal sebelum berlaku sekali lagi dan kesan berulang berterusan.
4.Banjir kilat memeberikan kita amaran awal bahawa ada peringatan awal yang sudah diberikan.
5.Peringatan ini memberikan tanda-tanda awal penggunaan PPSMI dalam dua kategori rutin.
6.Kategori pertama kawasan bandar lengkap dan tiada masalah penggunaan dan amalannya.
7.Kategori yang kedua adalah kesan tegar ilusi kekurangan sumber manusia dan sumber rujukan buku teks,rujukan tebal 3 dalam satu serta kamus juga latihan kemas yang berprogram acuan terbilang belum dijamin maju dan membangun.
8.Pembentukan,pembinaan dan pembangunan kajian menunjukkan ia tidak berkesan sejak 2003 hingga 2010.
9.Tahun 2011 adalah tranformasi pinjaman dua bahasa yang lebih stabil.
10.Cadangan awal dua buku teks versi Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu adalah disarankan untuk khazanah kamus rujukan penting semasa dan akan datang.
11.Jika secara antarabangsa bahasanya meleset maka kebangsaannya wajar menjadi asas teknologi ilmuan yang boleh dianggap bertaraf dunia untuk negara kecuali satu dan dua berada pada paras kewibawaan ilmu wajar diteruskan.
12.Analisis semasa bilingual berkesan untuk kelas ketiga ke atas diambil sebagai contoh keesahan kualiti yang sudah dimaklum ramai.
13.Dua bahasa ini masih wajar untuk sekolah pilihan sekurang-kurangnya sebuah sebuah daerah jika syaratnya cukup dan rela menerima risiko.
14.Ujian kembali oleh negara komanwel untuk internasional(antarabangsa) wajar dijadikan pesan.
15.Untuk kualiti dan kualitatif maka sistem dua bahasa sekarang dalam peperiksaan sesuai untuk kebaikan negara kita.
16.Kita guna bahasa Inggeris untuk international dan kita dipaksa untuk mempelajarinya dan bahasa Melayu untuk kebaikan kedua-dua subjek itu dalam sistem pemberian sijil yang bermutu tinggi.
17.Kita minat sejarah bahasa kita menjadi bahasa ilmu dan memartabatkannya dalam bahasa kebangsaan.
18.Jiwa dengan bahasa kerana negara,peluang dengan bahasa Melayu dan bahasa Inggeris kita tuntut halatujunya.
19.Pelajar belajar dengan kelancaran,kefasihan,cekap dan berkomunikasi sewenang-wenang macam dulu.
20.Kita berbahasa rahsianya.Kita menulis ada hikmahnya.Kita mempertimbangkannya demi nama negara dan masa depan bahasa kita yang dicintai dalam bahasa ilmu.
21.Kita masih ada nama pada peta dunia jadi jangan bangsa yang hampir dengan kita menjadi perosak semua yang lebih baik untuk yang indah dan bermaya gayanya.
22.Dasar Kebangsaan belum digubal lagi cuma digubah jadi kita awasi kembali catatan sejarah awal ini dan perkembangan seterusnya pendidikan negara dinilai secara keseluruhan.
No comments:
Post a Comment