Saturday, September 10, 2011

Hf/TEORI PEMBESARAN, PERKEMBANGAN,KEMATANGAN MINDA MENTAL PELAJAR

PERLUKAH ASAS PELAJAR MEMAHIRI SISTEM BERASASKAN KEMAMPUAN KECEKAPAN YANG BERPOTENSI MERENTASI UMUR DAN MEMINTAS MASA?
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
1.Pelajar Tahun 1 wajar umur pemikirannya tahun empat atau tingkatan 1.
2 .Sistem pembelajarannya berasaskan penguasaan isi bidang pembelajaran dan tajuk khusus kepada yang am.
3. Minda,kekuatan ketahanan hati dan cara minda berfikir dianjak aktivitinya daripada Pengetahuan,Kefahaman dan Aplikasi sehingga soalan contoh yang dijadikan aras pencapaian.
4.Peringkat pembinaan soalan disepadukan antara guru,bahan dan murid kemudian pembelajaran disepadukan dengan buku teks,nota ringkas dan rujukan tebal.
5.Pelajar seumpama kapal terbang yang ada enjin,badan,sayap dan teknologi meknikal mekanism.
6.Ada andaian pencapaian ujian mudah,sederhana dan sukar serta yang sebenar untuk pengesanan kemajuan pelbagai teknik.Perkembangan dalam kelas bimbingan tertumpu kepada Aplikasi ilmu,Analisis ilmu, Sintesis ilmu dan Penilaian ilmu untuk aras penguasaan awal,tengah dan akhir an pelbagai jenis soalan semasa dan soalan sebenar yang sudah berlaku dicubakepada pelajar pelbagai aras kemampuan dan tahap kemahiran sertra kecekapan aras 1,2 dan 3.
7.Daya saing masa persekolahan dengan 30 minit satu masa.
8.Dengan ini,kelas bimbingan perlu diadakan selepas pengajaran dan pembelajaran.
9.Pukul 7.00 sehingga 12.15 sahaja.Pukul 12.20 sehingga 1.20 kelas bimbingan.Tiada kelas tambahan petang bagi sekolah tidak berasrama.Kreatif-Kritis dan Kritis Kreatif asas Inovatif seterusnya.
10.Teori pembesaran,perkembangan,kematangan minda ini, mementalitikan penguasaan seterus masa dan umur bertahan di sekolah.
11.Selebihnya tuisyen atau kerja rutin beritem, jenis kertas dan bahagian dalam kertas 1 dan dua termasuk objektif dan subjektif serta struktur.
12.1 000 orang pelajar 100 orang guru. 20 orang khas untuk bimbingan khas pelajar PMR,SPM dan STPM.Mereka menyedia soalan,menyedia skema jawapan dan menjaga peperiksaan seawal bulan Mac setelah Target of Vision/Mission(TOV atau TOM) atau sebaliknya diperoleh kecuali berasaskan ujian pertama tahun itu atau hujung tahun lepas untuk peperiksaan tertentu jika keesahan dan kerahsiaannya lebih baik.
12.Masa sama dengan pejabat sekarang tidak praktikal untuk sekolah tidak berasrama dan jauh lebih 10km dari sekolah tempat kediamannya.
13.Masa petang adalah untuk persediaan menanda dan persediaan Pengajaran dan Pembelajaran semua guru termasuk pentadbirpun boleh berehat awal pagi kerana petang ada lagi jika dua sesi.
14.Pelajar lebih dikawal awal dan masa mendahului penantian petang mereka yang masih muda dan mudah penat.
15.Pada masa ini kita tidak boleh jadikan sekolah semasa pejabat atau masa swasta bekerja bagi membezakan masa sekarang dan akan datang semasa dalam pasaran pekerjaan alam swasta.
16.Pelajar yang mengambil peperiksaan PMR,SPM dan STPM diucapkan "Selamat belajar  sungguh-sungguh semoga berjaya dengan keputusan terbilang pencapaiannya"."Bertekad Terbilang Adanya".

No comments:

Post a Comment