Tuesday, November 8, 2016

HF/ INTITUT PENGAJIAN GURU ( IPG ) MAKTAB GAYA DAN MAKTAB KENINGAU TIDAK BOLEH DITUTUP DAN DITUKAR STATUSNYA!

INTITUT PENGAJIAN GURU ( IPG ) MAKTAB GAYA DAN MAKTAB KENINGAU TIDAK BOLEH DITUTUP DAN DITUKAR STATUSNYA.

1.Maktab Perguruan Gaya dan Maktab Perguruan Keningau Tidak Boleh Ditutup.Ia laluan kedua untuk mendapatkan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan secara Kursus Intitusi Pengajian Perguruan( IPG ).

2. Jika ia digantikan dengan Sekolah Menengah Teknik dan Sekolah Menengah Politeknik, ia akan menurunkan martabat Intitusi Pengajian Perguruan di Malaysia khasnya di Sabah.

3.Bayangkan tempat ini,( Maktab Kent, Maktab Gaya, Maktab Sandakan, Maktab Keningau dan Maktab Tawau ) Maktab Gaya dan Maktab Keningau ditutup maka penjawat awamnya akan turun malah hilang  kedudukan terutama taraf nama baik di samping mengurangkan potensi menaikkan martabat ikhtisas latihan para guru dalam perguruan negeri Sabah dan mengurangkan peluang kursus kepada penduduk tempatan negeri Sabah dan Sarawak dan Semenanjung semasa.

4. Bukan lagi maju dalam pendidikan tetapi turun dan menghalalkan kegiatan haram pelajar tidak belajar dengan begitu tekun kerana taraf teknik sahajapun mereka terus dinaiktaraf sebagai penyumbang kepada pendidikan atau ekonomi negara.

5. Jika sokongan padu diberikan kepada Kerajaan Pusat di Sabah terutama dalam politik bertambah baik. Jika Intitusi ini ditutup pula maka peluang Sabah untuk tetap kuat dalam Barisan Nasional akan berkurangan dan hilang kepercayaan kepada keupayaan negara dalam menaiktarafkan perguruan ini kepada taraf Universiti Pendidikan Maktab Gaya dan Keningau itu sendiri.Akan tetapi menjatuhkan kedudukannya pula kepada sekolah Teknik dan Politeknik sahaja? Barisan mana yang menyetujui kerajaan dalam membentuk anak didik yang semakin lama semakin tidak bermotivasi dalam pendidikan?Inikan pula semuanya yang ada dimusnahkan atau ditiadakan?Kalau orang Sabah setuju dengan cadangan ini maka lebih baik  tidak berada dalam kerajaan berfikiran waras!Orang senteng  bobrok yang mengapi-apikan pandangan bodoh pandir ini.Pernah Maktab Kent ura-ura ditutup, sekarang Maktab Gaya dan Maktab Keningau pula?Nasib baik tidak ditutup semuanya!Kerja pelarian tidak berpelajaran bodohlah ini, maka kita menjadi mangsanya.Bodoh sial ideanya!Kalau di Sarawak dan di Semenanjung yang ditutup IPG, sekurang-kurangnya satu setiap negeri,apa pandangan positif dan negatif mereka pula?

6.Ada andaian ini, mesti lanjutan dari kegagalan pelajar bersaing dalam impian pendidikan maka ini pula menjadi mangsa, namun ini tidak boleh diambilkira.Pelajar tidak ada daya penggerak bersaing kemudian tidak dapat masuk ke IPG.Ataukah cukup dengan latihan kemahiran bukan latihan dan akademiknya?Fahaman lama pelarian buat bangunan sahaja!

7.Anak-anak pelarian yang berdalih untuk tidak mahu belajar menyebabkan mereka tidak ada bakat elite terpelajar dan tidak mempu bersaing sekurang-kurangnya untuk mendapatkan pekerjaan bergaji tinggi dalam intitusi ini.

6. Kerana institusi ini rata-rata penyumbang kepada jumlah wang keluaran pasaran tempatan bila dilihat dari segi keberadaannya menggunakan kewangan dengan ada status Akauntan Negaranya maka ia ditiadakan.

7.Bayangkan kelulusan untuk masuk ke IPG ini amat memberangsangkan keberhasilannya. Gaji permulaan lepasan Ijazah Sarjana Muda, gaji permulaannya ialah  RM2 020.00. Lepasan Sijil dan Diploma nanti berapa?Bukankah baru cari peluang pekerjaan bergaji rendah nanti?Bilamana Sekolah Teknik dan Politeknik dilaksanakan dapatkah menyaingi keberhasilan pasaran kewangan yang diraih dari kerajaan kepada rakyat pasaran tempatan dalam perolehan kewangan tetap melalui gaji dan imbuhan semasa?Gaji kasar dan pencukaian boleh berhasilkah untuk pembangunan putaran semula? Sudahlah tiada pasaran penempatan untuk terus dapat status hak ada akauntan negara mengeluarkan kewangan negara, mahu lawan taraf intitusi perguruan pula?

8. Kalau tidak berpelajaran dan berkurus tahap perguruan, guru mana lagi yang diharap untuk membetulkan keadaan anak didik kita? Kursus dengan Teknik dan Politeknik apalah aras kelulusan ini dibanggakan.Ada penempatankah mereka nanti?

9.Pada hal nama kita menjulang Barisan Nasional begitu gah di persada politik negara,kita dianaktiri pula dalam bentuk penurunan taraf pendidikan dan intitusi latihan pelatih anak bangsa?Cukupkah tinggal Maktab Kent dan Maktab Tawau yang ada nanti?Kalau bukan Toraja yang memonopolinya!Dekat betul mereka dari Gigojo nanti di Tawau!Latihan IPG dengan latihan Teknik dan Politeknik,dapatkah kamu bezakan beza dan jarak perbezaannya dari segi keluaran hasil terus melalui kaitan hak milik kerajaan penuh?Gigojo hanya bersebelahan sempadan Kalimantan,Indonesia dengan Tawau,Malaysia.

10. Cukupkah peluang rakyat tempatan negeri untuk mendapat tempat dalam IPG di Sabah kalau  dua IPG ini ditutup nanti?Mampukah IPG 12 negeri lagi menempung keperluan guru di Sabah beberapa tahun akan datang?Kalau adapun nanti jika dilihat bilangan kelulusan terbaik di semenanjung lebih tinggi daripada kelulusan orang-orang di Sabah?, adakah peluang merebut peluang ini dalam jangka masa yang singkat? Mahukah mereka yang ada di Semenanjung terima kita dengan jumlah yang sama dengan yang ada sekarang?Mahu terkebelakangkah kita nanti dari segi peluang dan keutamaan yang kita sudah itu tiba-tiba tiada?Semua nanti akan jadi mangsa!Pelarian jangan cuba-cuba meracuni fikiran rakyat permastautin di sini dengan kekurangan negara lain seperti ini!

11. Kita akan berusaha mendapatkan kewangan transaksi mereka di Sabah untuk  membina bangunan baru Sekolah Teknik dan Politeknik.Jika Jabatan Air dengan kesnya, bagaimana dengan sistem Jabatan Pendidikan pula?Kementerianya telah berkurang peruntukan atau ada yang dalam pelaksana dasar sudah transaksi peruntukan untuk Teknik dan Politeknik nanti?Ataukah Maktab Gaya dan Maktab Keningau yang sudah baham peruntukan kerajaan?Atau kerana Kebanyakan rakyatnya Dusun Kadazan dan keturunan Cina?Atau sudah cukup kursus sekolah menengah dan sekolah rendah atau mono saja?Pengiktirafan mana ini?Tidak layakkah mereka kursus peringkat sekolah menengah?

12. Jika peluang orang tercicir yang didahulukan maka mereka akan lebih suka kerana tidak berhabis-habisanpun boleh masuk sekolah Teknik dan Poli kembali? Hasilnya nanti buka mereka yang tidak ada pengeluaran kewangan negara atau hanya pengguna kewangan negara oleh orang lain? Orang lain ini adalah pelatih kursus perguruan yang sudah lama diiktiraf.Ada gaji, kedudukan dan jawatan,penjawat awam dan diiri hati oleh semua orang yang tahu mahu gaji lebih tinggi?Pensyarahnya, Pengetua atau Pengarah Perguruan gurunya, pentadbirnya dan mampu keluarkan kewangan untuk kegunaan negara setiap bulan bila IPG ini beroperasi. Cukai pendapatanya juga untuk pembangunan negara dan kebajikan jika kita teruskan intitusi ini.

13. Berbanding dengan para pengguna kewangan semasa dalam pasaran oleh mungkin juga para usahawan jika berjaya nanti, pekerja sambilan yang telah dihasilkan mampu diguna pakai untuk membangunakan kewangan negara atau sekadar menunggu kewangan lain membina intitusi yang menjana pengluaran kewangan dan bukan hanya pengguna kewangan dalam pasaran!

14. Jika cadangan ini keluar dari negeri tertentu di Malaysia untuk mengabui mata orang Sabah maka lebih baik semua maktab perguruannya dimansuhkan juga  sertamerta.Apa peluang penduduknya pula dalam perguruan nanti? Jangan-jangan cadangan pembangkang dalam berkepentingan kerajaan pemerintahan sepetutnya!Jangan tersesat dalam fahaman kelebihan dalam demokrasi bukan penswastaan tetapi masih perlukan peruntukan tulen kerajaan.Ataukah kerana diberi peluang,semua hak mentadbir dan mengurus dia nak rampas semua tanpa melihat hak persekutuan untuk menetapkannya.Jika ini didalangi oleh kaum pendatang ke Semenanjung Malaysia kemudian gunakan Persekutuan untuk mendapat tempat menghancurkan Kerajaan Tempatan, Persekutuan di Sabah?Minat atau tidak, ini wajar dicari dari atas iaitu persekutuan sepetutnya sebab di bawah nanti, ia akan hilangkan semua hak tempatan yang dia kabui mata di sini sekian lama.Seumpama berselindung di sebalik kelonggaran kerakyatan sejak dilahirkan di sini atau di Semenanjung!Kita akan baham mereka dengan cara ini untuk melemahkan mereka kata hati besar tamak haloba mereka?

15. Kalau pandangan ini disuarakan oleh orang tempatan maka beliau perlu disoalsiasat sebelum dibuang negeri kerana kemungkinan besar bukan orang tempatan tetapi rakyat tempatan!Pelarian yang berkepentingan dengan penswastaan nanti. Mereka juga yang akan minta peruntukan untuk membangunkan minda dan kemahiran keturunan mereka yang cuai dalam pendidikan semasa di Malaysia yang ada di Sekolah Teknik dan Politeknik ini nanti?Dalam ramalan transaksi bertranformasi minda pelarian pendidikan kepada pendidikan pengguna semasa di Sabah?.Liar kita dibuatnya.Toraja Perampas Kuasa semasa!

16. Mana boleh tercapai niat orang tertentu 90% nisbah 10%  orang tempatan kalau 2 IPG ini ditutup.Ada yang anggap ini menguntungkan?IPG ditutup, peluang ditutup,orang kita ditutup peluang minda berpendidikan tinggi tertutup selamanya  melalui perguruan boleh mengubah prestasi cadangan mendadak mereka ini?Tolonglah! Berfikir dua kali sebelum buat kerana ini melibatkan negara,pertahanan ilmu pengetahuan negara dan martabat bangsa Malaysia di Sabah perlu dipertahankan!Cadangan penutupan dan penggantian fungsinya mestilah dari mereka yang tidak berkepentingan negara tetapi kenegerian dan penuh tipu muslihat politik!Tafsiran lain juga ada,kerana 90 : 10 maka 2 IPG ini dicadangkan agar ditutup atau tukar status quonya?Mengikut kajian pepulasi, niat ini tidak sesuai dilaksanakan kerana 90% ini nanti rata-rata Toraja!Sampel sukukaum di sini dan di Semenajung ada kebarangkalian selang keyakinan pelarian Toraja Kalimantan adalah 99%. Rosak di Semenanjung lebih lagi di Sabah.

17.Wajar kuasa mereka disiasat semula.Orang pelarian dalam Persekutuan diramal sedang meraih undi untuk pembangkang membenci pemerithan pusat dalam Persekutuan.Kita wajar awasi mereka sebelum terlambat.Kesan kerana cadangan luka kerana parah tidak mungkin parutnya akan hilang. Dia patualang dalam kerajaan wajib digugurkan sertamerta jika dalam jawatan pentadbiran dan pengurusan pendidikan negara Malaysia.

18. Terpulang kepada pentadbiran negara pusat sama  ada ditutup atau diubah fungsinya IPG atau digandakan usaha untuk menidak hak rakyat tempatan yang mengaku orang tempatan tetapi hak orang tempatan tidak diperjuangkannya. IPG itu hak mutlak negara dalam Persekutuan teapi hak meniadakannya terpulang kepada hak rasmi pelaksana, perancang dalam politik tanah air dan bukan pelaksana tiruan yang menagaibkan kerajaan Pusat Persekutuan melalui Kementerian Pendidikan Tinggi Malaysia atau Kementerian Pendidikan Malaysia masa kini.

19.Golongan Pelaksana perancangan sekarang diterajui oleh ahli politik kementerian,Jabatan,Intitusi,agensi dan sebaginya bukan hak mutlak pelaksana bukan berkepentingan politik negara lagi.Ia diketuai oleh Perdana Menteri dan Kementerian,Pengarah Jabatan,Pengurus Intitusi dan Setiausaha agensi tersebut dari pentadbiran dan pengurusaan dana peruntukan semasa untuk transaksi sistem kewangan perbendaharaan negara teras Bank Negara dan saluran Akauntan Negara kepada Kementerian.Wajar dan wajib didahulukan agar kepentingan rakyat demokrasi, Hang Tuahpun diberi hadiah semasa mengeluarkan kuda sultan dari lubang tandas kemisiknan rakyat demokrasi.Republik peluk tubuh  dulu, jangan macam kucing mengiau,kacau,ganggu atau merancau macam keseronokan bersengketa dan berkonfrontasi dengan Perdana Menteri negara kami, Malaysia!

20.Kerajaan berhak mentransaksikan peruntukan negara melalui kuasa kementerian pusat dan Bank nagara Malaysia untuk membina Sekolah itu jika perlu.Sekolah teknik dan politeknik yang ada masih ada dan perlukan pengemaskinian tersendiri semasa.Apa yang kurang ialah mereka yang mahu dan layak ke sana selepas tingkatan tiga tidak mahu ke sana!.

21. Janji IPG itu, perlulah dipertahankan selagi ia boleh diterima hakikatnya dari segi keberhasilannya semasa dan pengeluaran pelatihnya nanti dalam perkhidmatan awam negara Malaysia!.Pengeluaran wang satu sen negara tidak semudah ditransaksi wang itu atau dikeluarkan.Ia adalah untuk budget dan fungsi Akauntan Negara, Bank Negara demi demokrasi tercinta kita.Waspada republik bertopengkan demokrasi dari Indonesia,Hamas di Indonesia dan Malaysia.Mahu memusuhi kedua-duanya untuk hidup dan menang berkonfrantasi bersengketa seumur-umur dengan negara Malaysia, bila ada peluang dan kesempatan!Jangan cari nahas,anda dalam perhatian pemerintah negara!Mereka yang merentas sempadan kemudian gunaka Persekutuan untuk mendapat hak di Sabah, mesti dibuang negeri sertamerta.

22.Cerita mudah yang diramal.Kelulusan tingkatan 3 dan 5 atau SPM.Kumpulan kelas kedua dan tiga atau gred 3 dan 4 serta 9 atau tidak duduk peperiksaan.Ramai keluaran Sekolah Teknik dan Politeknik mencari kerja yang disediakan oleh usahawan berpekerja gaji murah. Ini amat menggembirakan.Adakah pula dalam kerajaan  sediakan peluang  gaji sedikit dan ramai kemudian pergi ke kedai membeli-belah.Mereka ada wang dan beli sedikit kerana ramai.Menguntungkah kepada pekedai semasa penyumbang cukai kewangan atau putaran kewangan asas hasil mereka?Mereka pemacu pembangunan tetapi ia akan disebut gandaan sepunya terkecil hasilnya dan pasaran pembeli bekalan memang ramai tetapi terlalu sedikit yang dipungut oleh peangamal ekonomi pasaran.Sampai bilakah kita seperti ini?Untung taukeh?Untung pasaran kerana ada kewangan.Tambah GSTkah?BRIM ada tapi sumber asas keluarnya mudah tertutup tiada pencen tetap...Sekolah Teknik dan Politeknik.

23.Cerita sedia ada.Penjawat awam kalangan guru dengan gajinya.Lumayan untuk wang pasaran terbuka.Malah ada bonus RM500. Bila ia masuk dalam akaun dan ditunaikan dalam bentuk pasaran terbuka untuk kegunaan harian ia menguntungkan pengamal perniagaan,perdagangan,perindustrian,perkilangan masuk keluar besar.Kewangan dipungut dan masuk bank.Putaran pengeluaran berterusan.banyak di dalam bank.Adalah peluang berbelanja banyak dan berulangkali?Masuk poket nelayan dan petani macam banyak sikit.GSTlah pula kejar?Wang masih banyak dan BRIM ada lagi?Sumbernya tetap dan tidak mudah tutup kecuali sudah pencen gaji pokok separuh tapi masih berterusan...IPG.

24.Pilihan manakah yang pengeluaranya banyak?Masuknya banyak?Pasarannya sedikit?Pasaran kewangannya seolah-olah melimpah-ruah dalam pasaran belian dan termasuk cukai hasil dan GST?

25.Pilihlah mana yang lebih sesuai mengikut keadaan dan pendapatan.Tentu kamu menang mudah?Siapa yang kalah kecuali ada penyebabnya?Selamat mempertimbangkan keadaan situasi hidup dalam pasara terbuka dan tertutup bermaruah tinggi tercabar!

26. Kalau menjadi cikgu keluaran Universiti biasa.Jangan harap dapat kecuali daftar guru ganti.Tunggu dari Universiti Perguruan Sultan Idris( UPSI ),Perak,sangat sedikit yang sampai.Adalah lebih baik fungsinya dibaikpulih kepada fungsi Kursus Sekolah Rendah dan Sekolah Menengah agar cukup setelah yang lain pencen 5 atau 7 tahun lagi.Ada IPG yang hanya sekolah rendah kursusnya.Mana pula sekolah menengahnya?.Mana yang 8A,9A,10A,11A,12A+?,kenapa tiada IPG untuk mereka?.Menyampah betul.Celik dan tutup mata, itu-itu hasil kita.Kita nak naikkan semuanya untuk itu,mahukah? Ada juga idola hasil semua. Selamat Malam.

No comments:

Post a Comment