CADANGAN KURSUS BARU
DALAM MATEMATIK, SAINS, SAINS AM, BAHASA, KEJURUTERAAN, KOMPUTER SERTA PENDIDIKAN.
Cadangan:
1. Kombinasi ini ada di Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Menengah.
2.Untuk memperkasakan mata pelajaran wajib di sekolah.
3.Kombinasi tiga bidang atau empat bidang wajar ditawarkan.
4.Asas lebih kekal dan maju lebih jauh.
5.Pilihan KURSUS pembelajaran di universiti yang lebih SESUAI untuk mereka yang berminat dalam bidang Pendidikan.
6.Bidang subjek akan lebih kuat kombinasinya selain opsyen dalam pengajaran dan pembelajaran.
Alasan:
1.Kursus yang ada sekarang sangat tap dan uniq.
2.Kita akan sambung pengajian peringkat ijazah di universiti dari maktab perguruan asas.
3.Mereka lebih bermaklumat dan lebih kreatif, berinovasi dan kritis berkarya dalam pelbagai subjek.
Rujukan:
1.Ada guru berupaya menyambung kursus dari peringkat Diploma ke peringkat ijazah tetapi kursus di universiti terlalu sukar untuk dikuasai.
2.Ada siswazah yang wajar diberikan Kursus Pendidikan Lanjutan Ijazah(KPLI)
3.Kursus Penuh Dalam Cuti di Universiti dan Maktab serta di sekolah bertugas(KDC).
4.Kes buang Guru Siswazah Tidak Terlatih(GSTT) tetapi diganti juga dengan guru yang tidak opsyen.Cukup membazir.
5.Lebih baik mereka diberi peluang jika ada potensi, minat dan bakat tersendiri untuk masuk kursus dalam pendidikan KPLI.
6.Guru Ganti juga diberi temuduga khas untuk KPLI dan kursus yang dipilih mestilah dalam pendidikan.
Bidang-bidang kumpulan subjek di Sekolah Menengah
1.Bidang Bahasa
2.Bidang Sains dan Matematik
(Pecah dua-Sains Tulen dan Sains Am dan Matematik( Khas-Mateamtik Moden, Matematik Tambahan dan Statistik )
3.Sains Sosial( Sejarah, geografi, semua pelajaran dalam subjek Pendidikan huraian),Agama( Cadangan diasingkan )
4.Sains Sukan
5.Teknik dan Vokasional.
Sasaran baru
1.Kementerian Pelajaran/Pendidkan wajib berada di setiap negeri pusat.
DALAM MATEMATIK, SAINS, SAINS AM, BAHASA, KEJURUTERAAN, KOMPUTER SERTA PENDIDIKAN.
Cadangan:
1. Kombinasi ini ada di Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Menengah.
2.Untuk memperkasakan mata pelajaran wajib di sekolah.
3.Kombinasi tiga bidang atau empat bidang wajar ditawarkan.
4.Asas lebih kekal dan maju lebih jauh.
5.Pilihan KURSUS pembelajaran di universiti yang lebih SESUAI untuk mereka yang berminat dalam bidang Pendidikan.
6.Bidang subjek akan lebih kuat kombinasinya selain opsyen dalam pengajaran dan pembelajaran.
Alasan:
1.Kursus yang ada sekarang sangat tap dan uniq.
2.Kita akan sambung pengajian peringkat ijazah di universiti dari maktab perguruan asas.
3.Mereka lebih bermaklumat dan lebih kreatif, berinovasi dan kritis berkarya dalam pelbagai subjek.
Rujukan:
1.Ada guru berupaya menyambung kursus dari peringkat Diploma ke peringkat ijazah tetapi kursus di universiti terlalu sukar untuk dikuasai.
2.Ada siswazah yang wajar diberikan Kursus Pendidikan Lanjutan Ijazah(KPLI)
3.Kursus Penuh Dalam Cuti di Universiti dan Maktab serta di sekolah bertugas(KDC).
4.Kes buang Guru Siswazah Tidak Terlatih(GSTT) tetapi diganti juga dengan guru yang tidak opsyen.Cukup membazir.
5.Lebih baik mereka diberi peluang jika ada potensi, minat dan bakat tersendiri untuk masuk kursus dalam pendidikan KPLI.
6.Guru Ganti juga diberi temuduga khas untuk KPLI dan kursus yang dipilih mestilah dalam pendidikan.
Bidang-bidang kumpulan subjek di Sekolah Menengah
1.Bidang Bahasa
2.Bidang Sains dan Matematik
(Pecah dua-Sains Tulen dan Sains Am dan Matematik( Khas-Mateamtik Moden, Matematik Tambahan dan Statistik )
3.Sains Sosial( Sejarah, geografi, semua pelajaran dalam subjek Pendidikan huraian),Agama( Cadangan diasingkan )
4.Sains Sukan
5.Teknik dan Vokasional.
Sasaran baru
1.Kementerian Pelajaran/Pendidkan wajib berada di setiap negeri pusat.
2. Semua Kementerian memerlukan bidang yang khusus.
3.Semua kementerian wajar cadangkan kursus yang ada pasaran pekerjaan pada masa depan termasuk dalam jabatan dan institusi bawah kendalian kementerian agar siswa-siswi tidak terpinga-pinga.
4.Kelulusan di universiti pada masa ini apabila mencari pekerjaan, tertumpu kepada siapa dapat dulu, dia yang dapat peluang itu.
5.Perlantikan dari SPP tidak semudah itu!
6.Asas adalah sesuai dengan kementerian untuk diberikan agihan tetap dalam pekerjaan sebelum diberikan peluang yang lain dalam pasaran pekerjaan.
7.Semua kementerian pusat berfungsi dalam negeri pusat agar pekerjaan dapat diagihkan dan rakyat negara asal dapat diberikan keutamaan pekerjaan.
3.Semua kementerian wajar cadangkan kursus yang ada pasaran pekerjaan pada masa depan termasuk dalam jabatan dan institusi bawah kendalian kementerian agar siswa-siswi tidak terpinga-pinga.
4.Kelulusan di universiti pada masa ini apabila mencari pekerjaan, tertumpu kepada siapa dapat dulu, dia yang dapat peluang itu.
5.Perlantikan dari SPP tidak semudah itu!
6.Asas adalah sesuai dengan kementerian untuk diberikan agihan tetap dalam pekerjaan sebelum diberikan peluang yang lain dalam pasaran pekerjaan.
7.Semua kementerian pusat berfungsi dalam negeri pusat agar pekerjaan dapat diagihkan dan rakyat negara asal dapat diberikan keutamaan pekerjaan.
8.Kejuruteraan wajar digunakan kembali di setiap negeri pusat.
9.Agihan kursus asas diberikan keutamaan kepada pelajar pelbagai bakat dan potensi dengan maksud kemajuan negara di masa depan.
10.Semua negeri pusat akan dibina bangunan sendiri untuk 28 kementerian pusat yang ada.
BUDGET 2010 KITA HARAPKAN PEMBANGUNAN BERASAS DAN BERBENTUK RUPA
* Hari ini sebutan belenjawan jangkaan setahun.
*Kita harapkan ianya mengutamakan rakyat pelbagai lapisan dan pencapaian dapat diagihkan bersama di samping kejayaannya yang menyeluruh dapat dikecapai bersama.
*Kita bergandingbahu untuk menjayakannya demi masa depan yang lebih baik daripada sekarang.
*Lagipun ia akan mencabar kita diera perarakan musim sedinikini .
* Golongan genetik proevolusi disingkap maruahnya.
No comments:
Post a Comment